Wiesław Godzic "Okrakiem na barykadzie. Dziennikarze i celebryci" (Prószyński i S-ka)
- Szczegóły
- Kategoria: Recenzje
- Utworzono: wtorek, 29, listopad 2016 11:06
Profesor zwyczajny nauk humanistycznych Wiesław Godzic jest popularnym medioznawcą i filmoznawcą. Wykładał na Uniwersytecie Śląskim, Uniwersytecie Jagiellońskim, obecnie pracuje na Uniwersytecie Humianistycznospołecznym SWPS, gdzie objął Katedrę Mediów Audiowizualnych. Zajmuje się semiotyką i retoryką przekazów medialnych. Jest także redaktorem naczelnym kwartalnika "Kultura Popularna". Jego publikacje są znane studentom socjologii,, dziennikarstwa, kulturoznawstwa oraz wszystkim, którzy choćby w małym stopniu interesują się tymi dziedzinami. W swoim dorobku ma m.in. podręcznik akademicki "Media audiowizualne", książki "Znani z tego, że są znani. Celebryci w kulturze tabloidów", "Gadżety popkultury", "Telewizja i jej gatunki po "Wielkim Bracie"",„Film i psychoanaliza. Problem widza", „Oglądanie i inne przyjemności kultury popularnej", „Telewizja jako kultura" i inne.
Już same tytuły wyraźnie mówią, co jest głównym tematem prac tego badacza kultury.
W najnowszej publikacji "Okrakiem na barykadzie" Wiesław Godzic przygląda się stykowi dziennikarstwa i celebryctwa, próbuje określić wzajemne relacje tych dwóch, wydawałoby się zupełnie przeciwnych statusów.
Współczesne dziennikarstwo staje przed coraz trudniejszym wyzwaniem. Zmieniają się czasy, są nowe technologie, nowe możliwości, inne stają się oczekiwania odbiorców, którzy chcą szybkich, ciekawych informacji, najlepiej podanych w efektowny sposób. Zaciera się granica między profesjonalistami tzw. dziennikarzami obywatelskimi, nieprofesjonalnymi. pojawiają się nowe gatunki w mediach. Młodzi dziennikarze chcą zaistnieć przed kamerami, bardziej ich interesuje prowadzenie własnego programu niż mrówcza praca za biurkiem, czy z mikrofonem w terenie. Prym wiedzie prasa kolorowa, tzw. tabloidy oraz serwisy plotkarskie. Dziennikarze coraz częściej korzystają z metod promocji, bardziej "celebryckich" niż tradycyjnych. Celebryci zdobywają popularność, stają się wzorami, wyznaczają trendy, mają możliwość w pewien sposób wpływać na społeczeństwo. Dziennikarze, mniej lub bardziej, podążają w tym kierunku. A niektórzy celebryci zasiadają w miejscach, gdzie dawniej spodziewalibyśmy się fachowego dziennikarza.
Trudno tak krótko przedstawić wszystkie różnice, podobieństwa, zależności, relacje między dziennikarstwem a celebryctwem. Wręcz niepodobna streścić merytoryczną zawartość "Okrakiem na barykadzie".
Godzic temu zjawisku przyjrzał się dość wnikliwie, prezentując bliższe i dalsze konteksty, przywołując szereg przykładów, odnosząc się do wybranych artykułów, opracowań, konkretnych osób ze świata mediów i programów telewizyjnych. I tak, na kartach książki "spotkamy m.in. Kubę Wojewódzkiego, Dorotę Wellman, Jarosława Kuźniara, Kamila durczoka, Karolinę Korwin-Piotrowską i Agnieszkę Szulim. Zahaczymy o "Big Brothera","Czas honoru" i paradokumenty. Poznamy także charakterystyczne cechy nurtu Nowego Dziennikarstwa i gonzo, zastanowimy się także nad przyszłością dziennikarstwa i dowiemy się mnóstwa ciekawych rzeczy.
Profesor Godzic pisze w sposób zrozumiały dla przeciętnego odbiorcy, potrafi zainteresować danym zagadnieniem, bywa czasem ironiczny. Przytacza wiele znanych przykładów, odwołuje się do powszechnie znanych osób, wydarzeń, do popkultury. W przystępny sposób przybliża zagadnienia współczesnego medioznawstwa.
"Okrakiem na barykadzie. Dziennikarze i celebryci" to całkiem przyjemna odskocznia od beletrystyki, wartościowa książka popularnonaukowa.